رد شدن به محتوای اصلی

وتووێژێك له‌گه‌ڵ مه‌هاباد قه‌ره‌داخی به‌ بۆنه‌ی چاپی كتێبی ئافره‌تیزم



مه‌هاباد قه‌ره‌داخی سیمایه‌كی دیاری بزووتنه‌وه‌ی ژنانه‌ له‌ باشووری كوردستان كه‌ ساڵیانێكی زۆره‌ خه‌ریكی خه‌بات بۆ یه‌كسانی زاینده‌ییه‌. راسان به‌ بۆنه‌ی چاپی كتێبی ئافره‌تیزم، مێژووی تێكۆشان بۆ مافی یه‌كسانی له‌ باشووری كوردستان (٢٠١٨-١٩١٨) وتووێژێكی له‌گه‌ڵ خاتوو مه‌هاباد كردوه‌. 

پ١. ریشه‌ی دژایه‌تی پیاوسالاری له‌گه‌ڵ وشه‌ی فێمینیزم له‌ چیدا ده‌بینی؟
مەهاباد: ئەوانەی دژایەتی بزوتنەوەی یەکسانخوازی ژنان دەدەن، ئیدی پیاو بن یان ژن، هەوڵ دەدەن ئەو دەستەواژانە بشێوێنن کە بوونەتە سیمبۆلی ئەو خەباتە. فێمینیزم خۆی لە خۆیدا مانایەکی پڕاوپڕی هەیە و فەلسەفەی دادپەروەرییە و رێبازی خەباتێکی ڕەوایە بۆ ڕزگاری ژن لەو چەوسانەوەیەی کە مێژووییەکی دوورودرێژی هەیە، بەڵام دژەفێمیستەکان بەردەوام هەوڵیان داوە فێمینیست وەک دژەپیاو بناسێنن. هەڵبەتە مەبەستیانە ژنانی خەباتکار بۆ یەکسانی و دادپەروەری لەبەرچاوی خەڵک ناشیرین بکەن، چونکە ئەوان نایانەوێت گۆڕان بەسەر سیستەمی نێرسالاری کۆمەڵ بێت و مەبەستیانە بەو شێوەیە بمێنێتەوە کە لە بەرژەوەندی خۆیانە.

پ٢. كورداندنی فێمینیزم و ناساندنی به‌ وشه‌ی ئافره‌تیزم چۆن ده‌توانێ ریشه‌ی ئه‌و دژایه‌تییه‌ وشك بكات له‌ كاتێكدا ئافره‌تیزم هه‌مان فێمینیزمه‌؟ ئاخۆ ئه‌مه‌ ده‌رمانێكی كاتی نیه‌ بۆ ئه‌وانه‌ی كه‌ به‌ بێ خوێندنه‌وه‌ی قووڵ و تێگه‌یشتن، یاخود به‌ هۆی پاراستنی به‌رژه‌وه‌ندی توخمی پیاو، دژی فێمینیزمن؟

مەهاباد: ریشەی دژایەتییەکە وشک ناکات، چونکە ئەوان دژایەتی بزوتنەوەی یەکسانخوازی ژنانن، بەڵام کە دەستەواژەکە کوردی بێت بواری شێواندنیان نامێنێت. دەستەواژەی "ئافرەتیزم" بۆ مەبەستێکی تریش بەکارم هێناوە، بەوەی کە سەرەڕای هاوبەشی کێشەی ژنی کورد لەگەڵ ژنانی جیهان، بەڵام تایبەتمەندیشی هەیە کە جیاوازە و خەباتی سەختتر دەکاتەوە لە هی ژنانی دنیا. ئەو جوگرافیا نەفرەتییەی کە مێژووی کوردی دیل کردووە، مێژووی ژنی کوردیشی دیلی دیل کردووە. ئافرەتیزم ئەو تایبەتمەندییە لە چوارچێوە دەگرێت کە کورد وەک نەتەوەیەکی ژێردەستە هەیەتی کە خاوەنی دەوڵەتێکی تایبەتی خۆی نییە، کە خاکەکەی بەش بەش کراوە و کە ناهێڵن خاوەنی کولتووری خۆی و بیرکردنەوەی خۆی و فەلسەفەی ژیانی خۆی بێت.

پ٣. ئه‌گه‌ر بته‌وێ كتێبی ئافره‌تیزم كورت بكه‌یته‌وه‌، ئه‌و كورته‌یه‌ چۆن ده‌نووسیت؟
مەهاباد: ئافرەتیزم چوارچیوەیەکە مێژووی یەک سەدە خەباتی ژنی باشووری کوردستانی گرتۆتە خۆی. بە میتودی رەخنەی مێژوویی لە تێکۆشانی سەد ساڵ بۆ یەکسانی ڕاماوە و گفتوگۆی لەبارەی ئاستەنگییەکانی رێگای ئەو خەباتە و دەستکەوتەکانی ئەو خەباتەی کردووە. لە دوای جەنگی جیهانی یەکەمەوە تا ئێستا کاتی دیاریکراوی ئەو توێژینەوەیەیە، لە یەکەمین رێکخراوەوە کە ژنی کورد دایمەزراندوە تا خەباتی ژن لە ناو پەرلەمان و لە حکومەتی هەرێمی کوردستان و رێکخراوەکانی ئێستا کە لە باشووری کوردستاندا ١٥٠ رێکخراوی تایبەتمەند بە پرسەکانی ژن هەیە. ئافرەتیزم بەدەم نووسینەوەی وردەکاری ئەو مێژووەوە رەخنەشی لە عەقڵ و سیستەمی بابسالاری گرتووە و پێشنیاری ئەڵتەرناتیڤی مرۆڤسالاری کردووە. ئافرەتیزم بناغەیەکی تیۆرییە کە دەتوانرێت چەندین نهۆمی تری لەسەر بنیات بنرێت و یان خۆم یان کەسانی تر دەتوانن لەسەر ئەو بناغەیە هی تر بنیات بنێن.


پ٤. بۆچی كتێبه‌كه‌ت كه‌ كارێكی نوێ و لێكۆڵینه‌وه‌یه‌كی مێژوویی گرینگه‌، به‌ پیاوێكی سیاسه‌توان پێشكه‌ش كراوه‌؟ باشتر نه‌بوو به‌ ژنانی دیاری بواری خه‌باتی فێمینیستی پێشكه‌ش بكرایه‌؟

مەهاباد: بە ڕوونی نووسیوومە لەبەرچی ئەو کتێبەم پێشکەش بەو پیاوە سیاسەتوانە کردووە. ئەو پیاوە لە پێگەی سەرۆکوەزیراندا لە ساڵی ٢٠٠٥ زۆر بوێرانە سیاسەتی یەکسانی پەسەند کرد و سەرەڕای ئاستەنگی گەورەی تێڕوانینی باوی بابسالاری لەو کۆمەڵگەیە تا ئێستاش لەسەری دەڕوا. نێچیرڤان بارزانی چونکە ماوەیەک کارم لەگەڵ کردووە و شارەزای بیرکردنەوەیم لە پرسی یەکسانخوازیدا بە هاوبیری خۆمی دەزانم. وەک چۆن هەر یەکسانخوازێکی ژن، ئاوایش یەکسانخوازانی پیاو هاوڕێبازی ئێمەن و دەبیت رێزیان لێ بنێین. من کتێبی تری خۆمم پێشکەش بە ژنان کردووە، بۆ نموونە یەک لە کتێبەکانمم پێشکەش بە لەیلا زانا کردووە، کتێبی دیکەم پێشکەش بە ژنانی قوربانی شەرەفپارێزی کردووە. پێشکەشکردنی کتێب دۆخێکی سیمبۆلییە بۆ رێزلێنان لە هەڵوێستەکانی ئەو مرۆڤانەی کە پێشکەشیانی دەکەی، من نێچیرڤان بارزانیم بە شایانی ئەو رێزلێنانە زانیووە، بەڵام کە دەچیتە ناوەڕۆکی کتێبەکەوە دەبینیت کە رەخنەش گیراوە لە حکومەتەکەی ئەو و کابینەکانی تریش لە پرسی کەمی رێژەی ژن و شێوازی مامەڵەی هەندێ دامودەزگا سەبارەت بە پرسی ژن. رەخنەگیراوە لە حیزبەکان و سەرکردایەتییان لەبارەی پێنەدانی دەرفەتی پێویست لە سەرکردایەتی حیزبەکانیان بە ژنانی لێهاتوو. 

پ٥. دروشمی "مافه‌كانی مرۆڤ مافه‌كانی ژنانن و مافه‌كانی ژنانیش مافه‌كانی مرۆڤن" ئه‌گه‌رچی له‌ زاری هیلاری كلینتۆن له‌ كاتی ركه‌به‌رایه‌تی به‌ربژێریی سه‌رۆك كۆماریی ئه‌مریكا، یا خود له‌ بۆنه‌ جیاوازه‌كاندا وترابێ، به‌ڵام داهێنانی ئه‌و نیه‌. ئه‌ویش دووپاتی كردۆته‌وه‌. ئایا به‌ ئاماژه‌ت به‌ هیلاری ده‌ته‌وێ گرینگایه‌تی به‌شداری ژنان له‌ پانتای سیاسی و ده‌سه‌ڵاتی سیاسی وه‌بیر بهێنیته‌وه‌ یا هۆكارێكی تری هه‌یه‌؟

مەهاباد: بێگومان ئەو گوزارەیە زۆر سادەیە بەڵام رەهەندێکی قووڵیشی هەیە و کرۆکی یەکسانی هەردوو توخمی نێر و مێ لە یەک ڕستەدا دەردەخات کە هاوکێشەیەکی هاوسەنگ پیشان دەدات. هێلاری کلینتۆن ژنێکە خاوەنی سەنگ و بایەخە لە پانتایی سیاسەتی ئەمەریکا و جیهان، بێگومان وەبیرهێنانەوەی پێگەی سیاسی ئەو ژنانە بە مەبەستەوەیە. لەو کتێبەدا باسی مادلین ئۆلبرات کراوە، باسی گۆڵدا مایەر، بێنەزیر بۆتۆ، ئاندێرا گاندی و زۆر ژنی تری جیهان کراوە کە خاوەنی پێگەی سیاسی بەهێز بوون. بەهەمان شێوە باسی ژنانی خاوەن پیگە و دەسەڵاتی کورد کراوە. 

پ٦. وه‌ك فێمینیستێك یا به‌ وته‌ی خۆت ئافه‌رتیستێكی به‌ ئه‌زموون، كه‌ ساڵیانێكی زۆره‌ خه‌ریكی خه‌بات بۆ مافه‌كانی ژنانیت، به‌شداری ژنان له‌ پانتای سیاسیدا كه‌ تا ناخی ئێسقان پیاوسالاره‌، چه‌نده‌ به‌ سوود ده‌زانیت؟ ئایا ژنان ده‌توانن ئاڵوگۆڕی پۆزه‌تیڤ به‌ به‌رژه‌وه‌ندی خه‌باتی یه‌كسانیخوازی زاینده‌یی له‌ پانتای سیاسییدا به‌رهه‌م بهێنن؟

مەهاباد: بەشداری ژنان لە پانتایی سیاسیدا دەبێت بۆ ئەو مەبەستە بێت کە ئەو پیاوسالارییە بگۆڕێت بە مرۆڤسالاری. هەتا بەشداری سیاسی ژن و پیاو یەکسان نەبێت، هاوکێشەکە هەر بە لاسەنگی دەمینێتەوە و دادپەروەردی نایەتە دی. ئەگەر ژنان بەشداری سیاسەت بن بە هەمان عەقڵی پیاوسالارییەوە جگە لە دۆخی ژیانی خۆیان ناتوانن هیچ لە دۆخی کۆمەڵ بگۆڕن. وەک چۆن لە پانتایی ئەدەبیات و نووسیندا ئەگەر ژن زمانی کوردی بێلایەن نەکاتەوە و هەر بە ئیماژ و کۆدە پیاوسالارییەکەی بەکاری بهێنێت، سوودی نابێت، ئاواهیش لە سیاسەتدا ئەگەر هەوڵی ژن بۆ گۆڕینی ئەو تێڕوانینە نێگەتیڤە نەبێت کە کۆمەڵ هەیەتی بەرامبەر بە ژن، دەبێتە بەشدارییەکی ڕواڵەتی. بۆیە بەردەوام دووپاتم کردۆتەوە کە ژن دێتە ناو سیاسەتەوە دەبێت خۆی بۆ ئەو مەبەستە تەرخان بکات، دەبێت هۆشیاری سیاسی بەرز بێت و بزانێت چی دەوێت و ئامانجەکانی دیار و بەرجەستە بن.

پ٧. له‌ نیوه‌ی یه‌كه‌می دووهه‌زاردا، تو و دوو خاتوونی كوردی رۆژهه‌ڵاتی داخوازینامه‌ی ژنی كوردتان نووسی و پێشكه‌ش به‌ ده‌سه‌ڵات و په‌رله‌مانی كوردی كرد. چاره‌نووس و كاردانه‌وه‌ی ئه‌و داخوازینامه‌ بوو به‌ چی؟

مەهاباد: داخوازینامەی ژنی کورد لە کتێبی ئافرەتیزمدا جێگەی شایانی دراوەتێ، لە سەر زەمینی واقیعیشدا ئەو داخوازینامەیە وەک هەوێنی سیاسەتی یەکسانی وا بوو کە لە ساڵی ٢٠٠٥ەوە حکومەتی هەرێمی کوردستان قبوڵی کرد و کاری لەسەر کرد. سیاسەتی یەکسانیش لەو کتێبەدا بە وردەکارییەکانیەوە باسی کراوە. خانمانی رۆژهەڵاتی کوردستان رۆڵێکی باڵایان بینی لە فۆڕمۆڵەکردنی داخوازینامەی ژنی کورد، جگە لە شنە هیدایەتی و مونیرەخانمی موفتیزادە دەیان خانمی دیکەی چالاکی رۆژهەڵاتی کوردستان کە ئوروپانشین بوون، لەگەڵ ئێمەدا کۆبوونەوە و بیروڕامان لەسەری گۆڕییەوە. لەم فرسەتەدا دەمەوێت دروود بۆ گیانی پاکی مونیرەخانمی موفتیزادە بنێرم کە جێگەی دەست و هەستی لە بزاڤی یەکسانخوازی کوردستاندا دیارە و دەمێنێت.

پ٨. له‌ كتێبه‌كتدا باسی شاعیرێكی ژنی یه‌كسانیخواز به‌ ناوی زێنه‌ب خان ده‌كه‌ی و پێت وایه‌ ده‌بێ مێژووی ئه‌ده‌بی كوردی دیسان بنووسرێته‌وه‌ چونكا زێنه‌ب خان و (دیاریش نیه‌ چیها ژنی تریش) تێدا غایبن. زێنه‌ب خان كێیه‌ و چۆن دۆزیته‌وه‌؟

مەهاباد: زەینەب خان ژنە شاعرێکی لێهاتووی سەدەی بیستەمە و لە نیوان ساڵانی ١٩٠٠ تا ١٩٦٣ ژیاوە. خوشکی گەورەی دڵداری شاعیرە خاوەنی شیعرە بەناوبانگەکەی (ئەی رەقیب). پێگەی ئەدەبی ئەم خانمە و ئاستی شیعرەکانی ئەوەندە بەرزە، کە بە پێوەرەکانی رەخنە ئەدەبی دەتوانین بیسەلمێنین کە هاوئاستی شاعیرە پیاوە شاعیرە هەرە بەناوبانگەکانی کورد بووە، بەڵام مەخابن لەبەر دۆخی دواکەوتووی کۆمەڵی باشووری کوردستان لە ماوەی ژیانی خۆی دەرنەکەوتووە. 
دۆزینەوەی ئەو شیعرانە لە لایەن بەرێز عەبدوڵا زەنگەنەوە بوو و لە مانگی  رەشەمێی ٢٠١٨ دا دیوانەکە چاپ کرا و دەمودەست لێکۆڵینەوەیەکم لەسەر دیوانەکە کرد و کردم بە بەشێکی کتێبی ئافرەتیزم، چونکە بەڕاستی شایانی ئەوەیە لە لاپەڕە پرشنگدارەکانی مێژووی ژنی کورددا ناوی تۆمار بێت و پێگەی دەستنیشان بکرێت، بەهەمان شێوەش دەبیت مێژووی ئەدەبی کوردی دووبارە بنووسرێتەوە تا لە لاپەڕە هەرە پڕشنگدارەکانیدا ناوی زەینەب خانی شاعیر تۆمار بکات.

پ٩. ئایا به‌ڕای تۆ پیاو ده‌توانێ ڕێبه‌رایه‌تی ژنان بكات له‌ خه‌باتی فێمینیستییاندا و ته‌نانه‌ت ده‌سته‌واژه‌یه‌كیش بۆ فێمینیزم له‌ روانگه‌ی خۆیه‌وه‌ دابین بكات؟

مەهاباد: بە بڕوای من کێشەیەک لە ئارادایە ناو لێنراوە کێشەی ژن، بەڵام کێشەی ژن نییە بە تەنیا، کێشەی پیاویشە، بۆیە دەبێت هەردووکیان بۆ چارەسەرکردنی تێبکۆشن. چارەسەرکردنی کێشەکە ئەوەیە دادپەروەری و یەکسانی ببێتە ئامانجی خەباتێک و هەردوولا بۆ بەدیهێنانی تێبکۆشن. ئەگەر پیاوان هەڵگری فەلسەفەی ئافرەتیزم بن، دەشتوانن هەردووک پێکەوە ڕابەرایەتی بکەن، بەڵام پێم وا نییە پیاو بە دیدێکی پیاوسالارییەوە بتوانێت رابەرایەتی بزاڤی یەکسانخوازی بکات و ناشبێت ژن ئەوەی قبوڵ بێت.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

عصمت صوفیه‌: در داستان هایم در پی آزادی، انتخاب، فرار از قید و بند، و سرپیچی از تابوها هستم.

عصمت صو فیه‌ ، مدرس دانشگاه‌، نویسنده‌ و ناشر كورد ساكن نروژ است. جدید اً مجموعه  داستانی به‌ نام فرشتگان یك لنگه‌ پا از او به‌ چاپ رسیده‌ است. به‌ همین بهانه‌ با این زن موفق و اهل قلم گفتگویی داشتیم. پ ١. فرشته‌های یك لنگه‌ پا چندمین كتاب چاپ شده‌ی شماست؟ عصمت :    قبل از چاپ کتاب "فرشتگان یک ‌لنگه‌پا"، سه کتاب دیگر چاپ کرده ام. اولین کتابم با عنوان "در چشم طوفان" ترجمه مجموعه ای از اشعار شیرکو بیکه س به زبان نروژی در سال ٢٠١٣ است که جایزه ادبی اوردکناپن را در نروژ از آن خود کرد. کتاب دومم مجموعه داستانی است به نام "آسمان گره نمی خورد"، کتاب سوم با عنوان" گذار زنان از سایه به نور" ترجمه ای است از انگلیسی به فارسی از نویسنده‌ی فمینیست و محقق آماندا فورمن که نگاهی اجمالی، اما بسیار عمیق به تاریخ فرودستی و در عین حال نقش آفرینی زنان در طول تاریخ است. با این حساب کتاب فرشتگان یک لنگه پا چهارمین کتاب من است . پ ٢. در فرشتگان یك لنگه‌ پا داستان هفت زن كورد را به‌ تصویر كشیده‌اید. چگونه‌ این هفت زن را برگزیدید؟ عصمت:    هیچگاه به هنر ...

حسرت های مادر بزرگ\ مرجان نقیه

من در اين عكس كلاس پنجم دبستانم. همان روزهايي كه هنوز براي دو اسمه نماندنم هر روز تلاش مي كردم و مي خواستم به هر قيمت شده، تنها نامي كه در شناسنامه ام هست را صدايم كنند نه نامي كه مادربزرگم آرزو داشت لااقل بتواند روي يكي از دختركانش بگذارد !  ‎ مادربزرگم نتوانسته بود كه أسامي ايي كه شوهرش هميشه در بازگشت از اداره سجلي با لبخند پيروزمندانه به رخش كشانده بود و انتخابي از شاهنامه بود را به اسامي  دلخواه مذهبي و ساده خودش تغيير دهد . (علي) دلخواه مادربزرگ ( ايرج) ثبت شد. (محبوبه) كه مورد علاقه اش بود (منيژه) ثبت شد، و ... ‎ بله مي گفتم كه من اينجا من در اين عكس كلاس پنجم دبستان هستم وپنج سال بود كه فهميده بودم مادرم سعي دارد با وانمود كردن اينكه نام من (محبوبه) است برحسرتي از حسرت هاي دل مادرش مرهمي گذارد! من اينجا در اين عكس دقيق اً نوروزي را به ياد دارم كه من بلاخره با نام درون شناسنامه ام (مرجان) صدا زده مي شدم ! حالا مادربزرگ مرا به نام خودم صدا مي زد و من براي حسرت او متاسفم !  به همه گفته بودم :حاضرم اين اسم داري (ه) آخر كه از آن بيزارم را تنها مادربزرگ اجازه...

بازتولید تبعیض و سرکوب در یك جنبش ضد تبعیض\ رویا طلوعی

جنبش زنان در كل جهان با اعتراض به‌ تبعیض جنسیتی شكل گرفته‌ است. اگرچه‌ زنان به‌ طور فعال درسایر جنبش ها مانند جنبش های ملی و جنبش ضد برده‌داری، علیه‌ انواع دیگر تبعیض مشاركت فعال داشتند، اما دیر یا زود دریافتند كه‌ در بطن جنبش های ضد تبعیض، خود زنان به‌ خاطر جنسیتشان با تبعیض جنسیتی مواجه‌ اند. اگرچه‌ مبارزه‌ی زنان علیه تبعیض جنسیتی مبارزه‌ای طولانی و نسبتا پرثمر بوده‌ است، اما دیری نپایید كه‌ فمینیسم سیاه وجود تبعیض در این جنبش ضد تبعیض را به‌ چالش كشید.  طرح تئوری اینترسکشنالیستی گشایش دربی بود برای شنیدن صدای زنان بی صدا یا کم صدا در میان غریو صدای زنان فمینیست غالب. این فمینیسم غالب در غرب می تواند فمینیست سفیدپوست غیر فقیر باشد. در كل جھان نیز می تواند   فمینیسم زنان کشورھای قدرتمند مثل کشورھای غربی باشد . لیكن برای ما در مقیاس کوچک تر و محلی تر، فمینیست غالب می تواند فمینیسم ایرانی مرکز محور باشد کە گاھاً بجای ھم دلی، عملا در تقابل با فمینیسم ملیت ھای ساکن ایران قرار می گیرد. این تقابل را می توان ھم از جنبەھای کلان و ھم از جنبەھای جزئی مورد بررسی قرار داد . در وا...