رد شدن به محتوای اصلی

نقدی بر همایش زن در پهنه‌ی فرهنگ و تمدن در غرب کشور/رۆژیار



همایش دو روزه‌ی "زن در پهنه‌ی فرهنگ و تمدن در غرب كشور" در روزهای ٢٩ و ٣٠ فروردین ماه ١٣٩٧ در دانشگاه کردستان و با حضور صاحب نظرانی از استانهای غربی کشور برگزار شد. برگزاری این همایش از سوی انجمن زنان پژوهشگر تاریخ وامورخانوادگی استانداری کردستان با همکاری پژوهشکده‌ی تاریخ شناسی دانشگاه کردستان صورت گرفت. مباحث مختلف و متنوعی در ده پنل تخصصی با محورهای نظری، روانشناسی، زنان و تاریخ نگاری، نقش زن در سیاست مناطق غربی کشور، زنان واقتصاد، زنان و اجتماع و فرهنگ، زن و مطالعات مردم شناسی، زن و آثار وابسته‌ی تاریخی، دین و مطالعات تطبیقی مطرح شدند. همایش با معرفی و تجلیل از زنان موفق غرب کشور و ایجاد نمایشگاهی از آثار و هنرهای دستی زنان پایان یافت. 

از میان صد چکیده‌ی مقاله حدود سی مقاله در حوزه‌های یاد شده انتخاب و در همایش ارائه گردید. آنچه بیش از هر چیز در این سخنرانی ها مطرح می شد حضور پررنگ زنان غرب درعرصه‌های گوناگون اجتماعی واقتصادی و سیاسی در طول دورهای گذشته و وجود منابع تاریخی ارزشمند در این زمینه بود. مطرح شدن اولین زن تاریخ نگار و نیز وجود تعداد زیادی از زنان صاحب نظراز یک طرف، و حضور زنان در قالب مبارزات نظامی جهت دفاع از خاکشان از طرف دیگر به‌ عنوان توان و قدرت زنان ارزیابی شد. 

سخنرانی دکتر قطب الدین صادقی با اشاره به حضور پر رنگ زنان در عرصه‌های هنری آغازشد و به فاطمه سیاه (قه‌ره‌ فاتم) که همرزم سنجرخان بوده رسید. وی قه‌ره‌ فاتم را به عنوان زنی مبارز ستود. درواقع سخنرانی ایشان نیز متاثر از همان ادبیات مردسالارنه ای بود که به راحتی در سخنان دیگر فرهیختگان مرد نیز ریشه‌ای گشته است.  ستایش قه‌ره‌ فاتم نه به عنوان یک زن، که به عنوان یک نیروی مدافع بود. در واقع این ستایش از زن به‌ عنوان یك جنگنده‌ و یك مدافع نمایانگر همان چهره‌ی ارائه شده توسط احزاب مردسالار جامعه‌ی کردیست كه‌ توانایی زن را فقط در جنگجویی زن می بینند و بس.

از نکات قابل تامل دیگر، سخنرانی معاون دفتر زنان استانداری در مورد نقش بسیار ضعیف زنان در نقش های مدیریتی استان کردستان با تکیه بر آمار ارائه شده بود. ارائه‌ی این آمارهای تکان دهنده در واقع بیش از آنچه‌ نمایش دهنده‌ی عدم رغبت زنان به‌ حضور در پست های مدیریتی باشد، نشان از عدم كارایی سیاست جنسیت زده‌ی مسئولین رده‌ بالای استانی در عدم به‌ كار گیری زنان در این پست ها دارد. اینکه باوجود آماربالای زنان تحصیل کرده، بسیاری از آنان خانه نشین شده‌اند و تا به این حد نسبت به حضور آنان در نقش های مدیریتی و تاثیر گذار تبعیض روا شده است، اثباتی است بر نظریه‌ی بوردیو مبنی بر این كه‌ تلاش مردانه در جهت قبضه‌ی قدرت در اجتماع و دادن نقش های خانگی به زنان در جهت تضعیف آنان و بازتولید سلطه‌ی نرینگی نهادینه شده به وسیله سایر نهاد های اجتماعی می باشد. متاسفانه‌ این امر چنان عادی وطبیعی جلوه داده می شود که خود زنان نیز معتقد به حضور پر رنگ مردان و عدم توانایی زنان می گردند. 

پرحاشیه‌ترین سخنرانی این همایش، مقاله‌ی ارائه شده توسط خانم ژیلا مرادپور بود. ایشان درابتدا باتکیه بر تعدادی از آیات و روایات سعی در برقراری ارتباطی معنی دار میان دین و زن كرد، ارتباطی که از دید او تنها راه ممکن برای موفقیت زنان بود! این در حالی است که نماد بارز ضد زن بودن دین را می توان در حجاب اجباری، قیومیت مردان بر زنان، مجاز بودن تنبیه زنان توسط مردان، مجاز بودن چند همسری مردان، حق ارث نابرابر، معادل بودن شهادت دو زن باشهادت یك مرد، دیه‌ی نصف مردان برای زنان و صدها و هزاران قاعده و قانون نوشته و نانوشته دانست كه‌ توسط دین ابلاغ و بوسیله‌ی حكومت دینی اجرا می شود. آیا نسخه‌ی ارائه شده‌یدین در قالب حكومت دینی در جامعه، در طول این چهار دهه‌، هنوز عدم تطبیق آن با شرایط  فعلی جوامع را اثبات نكرده‌ است؟ حتی تغییرات اخیر قوانین زنان و خانواده در عربستان می تواند گواه ناكارایی دین در برابر موضوعات مربوط به‌ زنان و برابری جنسیتی باشد. خانم مرادپور و استاد ایشان، آقای دكتر جلالی زاده‌، در تلاش هستند تا نسخه‌ی كاذب بزك كرده‌ و رنگ و لعاب داری از دین را به‌ خورد دیگران بدهند، غافل از اینکه این خود آنهایند که از قافله بسیار بسیارعقبند.  

خانم مرادپور تاجایی پیش رفت که تقریبا بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ منطقه‌ی غرب کشور را زیر چکمه های دین لگد مال كرد. خیال بافی ایشان تا حدی بود که وجود تعدادی عکس و نقاشی از صدسال پیش را نشانگر پذیرش راحت اسلام توسط کردها در هزارو چهارصد سال پیش دانست! او نه‌ تنها تاریخ دستكم شفاهی مبارزه‌ی جانانه‌ی كوردها و به‌ ویژه‌ زنان كورد را در مقابل مهاجمین عرب در زمان حمله‌ به‌ منظور گسترش سرزمین های تحت سلطه‌ی اسلام نادیده‌ گرفت، بلكه‌ با اتكا به‌ نقاشی های صد سال پیش، یك فاصله‌ی زمانی هزاروسیصد ساله‌ تحت سیطره‌ی فرهنگ و دین اسلام را كاملاً هیچ و بی اثر انگاشت. گویی هزار و سیصد سال، زمان ناچیزی برای تغییر و تحریف فرهنگی مغلوبان و سلطه‌ی فرهنگ و دین فاتحان جنگ است!


خانم مرادپور در بخش دیگری از سخنرانی خود به‌ لطف مردانه‌ای اشاره كرد که موجبات حضور او را به عنوان یک زن در مسجد فراهم آورده است! گویی همه‌ی مشكلات زنان و قوانین تبعیض آمیز جنسیتی به‌ لطف جواز حضور زنان در مساجد حل شده‌ و دیگر مشكلی وجود ندارد و همه‌ چیز آرام است! در واقع شنیدن چنین استدلالات و سخنان سطحی از زنانی که به عنوان سخنران انتخاب شده بودند، نشان از عدم آگاهی فمینیستی، عدم مطالعات زنان، تسلط کامل مردان و دیدگاه های مردسالارانه بر همایشی به نام زنان بود که در واقع غایب اصلی آن خود زن و حقایق زنانه بود. 

از سویی با توجه به‌‌ روند رو به گسترش خشونت علیه زنان، افزایش تعداد زنان خیابانی، رشد روز افزون زنان معتاد در پهنه‌ی غرب كشور  به این مسائل پرداخته نشد بود. در واقع این همایش كاملاً در راستای تلاش حاکمیت برای جلوه‌ی كاذب وجود یك جامعه‌یآرمانی و به‌ دور از هرگونه‌ مشكلات بود. سئوال این جاست که دستاورد برگزاریاین همایش و همایش های این چنینی که در فضای بسته و گزینشی بدون توجه به حضور زنان فعال از سایر طیف های اجتماع، و بدون پرداختن به‌ مشكلات و آسیب های اجتماعی برگزار می شود، چیست؟ تازمانی که امکان حضور و آزادی ابراز عقیده و بیان مخالفین در چنین همایش هایی وجود نداشته‌ باشد، برگزاری آنها فقط در حد کارنامه و رزومه‌های روی كاغذ باقی ماندهو هیچ تاثیر مثبتی بر جامعه‌ و ارتقای وضع زنان باقی نخواهد گذاشت.  


پانوشت: فایل صوتی تاثیر دین بر پویایی زن كرد را از كانال تلگرامی خانم مرادپور می توانید بشنوید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

عصمت صوفیه‌: در داستان هایم در پی آزادی، انتخاب، فرار از قید و بند، و سرپیچی از تابوها هستم.

عصمت صو فیه‌ ، مدرس دانشگاه‌، نویسنده‌ و ناشر كورد ساكن نروژ است. جدید اً مجموعه  داستانی به‌ نام فرشتگان یك لنگه‌ پا از او به‌ چاپ رسیده‌ است. به‌ همین بهانه‌ با این زن موفق و اهل قلم گفتگویی داشتیم. پ ١. فرشته‌های یك لنگه‌ پا چندمین كتاب چاپ شده‌ی شماست؟ عصمت :    قبل از چاپ کتاب "فرشتگان یک ‌لنگه‌پا"، سه کتاب دیگر چاپ کرده ام. اولین کتابم با عنوان "در چشم طوفان" ترجمه مجموعه ای از اشعار شیرکو بیکه س به زبان نروژی در سال ٢٠١٣ است که جایزه ادبی اوردکناپن را در نروژ از آن خود کرد. کتاب دومم مجموعه داستانی است به نام "آسمان گره نمی خورد"، کتاب سوم با عنوان" گذار زنان از سایه به نور" ترجمه ای است از انگلیسی به فارسی از نویسنده‌ی فمینیست و محقق آماندا فورمن که نگاهی اجمالی، اما بسیار عمیق به تاریخ فرودستی و در عین حال نقش آفرینی زنان در طول تاریخ است. با این حساب کتاب فرشتگان یک لنگه پا چهارمین کتاب من است . پ ٢. در فرشتگان یك لنگه‌ پا داستان هفت زن كورد را به‌ تصویر كشیده‌اید. چگونه‌ این هفت زن را برگزیدید؟ عصمت:    هیچگاه به هنر ...

حسرت های مادر بزرگ\ مرجان نقیه

من در اين عكس كلاس پنجم دبستانم. همان روزهايي كه هنوز براي دو اسمه نماندنم هر روز تلاش مي كردم و مي خواستم به هر قيمت شده، تنها نامي كه در شناسنامه ام هست را صدايم كنند نه نامي كه مادربزرگم آرزو داشت لااقل بتواند روي يكي از دختركانش بگذارد !  ‎ مادربزرگم نتوانسته بود كه أسامي ايي كه شوهرش هميشه در بازگشت از اداره سجلي با لبخند پيروزمندانه به رخش كشانده بود و انتخابي از شاهنامه بود را به اسامي  دلخواه مذهبي و ساده خودش تغيير دهد . (علي) دلخواه مادربزرگ ( ايرج) ثبت شد. (محبوبه) كه مورد علاقه اش بود (منيژه) ثبت شد، و ... ‎ بله مي گفتم كه من اينجا من در اين عكس كلاس پنجم دبستان هستم وپنج سال بود كه فهميده بودم مادرم سعي دارد با وانمود كردن اينكه نام من (محبوبه) است برحسرتي از حسرت هاي دل مادرش مرهمي گذارد! من اينجا در اين عكس دقيق اً نوروزي را به ياد دارم كه من بلاخره با نام درون شناسنامه ام (مرجان) صدا زده مي شدم ! حالا مادربزرگ مرا به نام خودم صدا مي زد و من براي حسرت او متاسفم !  به همه گفته بودم :حاضرم اين اسم داري (ه) آخر كه از آن بيزارم را تنها مادربزرگ اجازه...

بازتولید تبعیض و سرکوب در یك جنبش ضد تبعیض\ رویا طلوعی

جنبش زنان در كل جهان با اعتراض به‌ تبعیض جنسیتی شكل گرفته‌ است. اگرچه‌ زنان به‌ طور فعال درسایر جنبش ها مانند جنبش های ملی و جنبش ضد برده‌داری، علیه‌ انواع دیگر تبعیض مشاركت فعال داشتند، اما دیر یا زود دریافتند كه‌ در بطن جنبش های ضد تبعیض، خود زنان به‌ خاطر جنسیتشان با تبعیض جنسیتی مواجه‌ اند. اگرچه‌ مبارزه‌ی زنان علیه تبعیض جنسیتی مبارزه‌ای طولانی و نسبتا پرثمر بوده‌ است، اما دیری نپایید كه‌ فمینیسم سیاه وجود تبعیض در این جنبش ضد تبعیض را به‌ چالش كشید.  طرح تئوری اینترسکشنالیستی گشایش دربی بود برای شنیدن صدای زنان بی صدا یا کم صدا در میان غریو صدای زنان فمینیست غالب. این فمینیسم غالب در غرب می تواند فمینیست سفیدپوست غیر فقیر باشد. در كل جھان نیز می تواند   فمینیسم زنان کشورھای قدرتمند مثل کشورھای غربی باشد . لیكن برای ما در مقیاس کوچک تر و محلی تر، فمینیست غالب می تواند فمینیسم ایرانی مرکز محور باشد کە گاھاً بجای ھم دلی، عملا در تقابل با فمینیسم ملیت ھای ساکن ایران قرار می گیرد. این تقابل را می توان ھم از جنبەھای کلان و ھم از جنبەھای جزئی مورد بررسی قرار داد . در وا...