رد شدن به محتوای اصلی

سخنی با همراهان راسان


زن، آگاهی، زندگی...

با وجود کلیشه‌هایی نظیر قدرت، ریسک پذیری در برابر ضعف و عدم توانایی تصمیم گیری که به زنان نسبت داده شده است، واقعیت های جسمانی زن را دلیلی برای محروم کردن او از فعالیت های اجتماعی دانسته اند. اما تاریخ نشان داده که زن در میان برخی فرهنگ ها همیشه جایگاهی توام با احترام داشته که در بعضی از آثار باستانی رد پای این نگاه به خوبی هویداست. زن در میان مردمان کورد هم به درازای تاریخ کهن شان جایگاه والایی داشته است، ولی سالها باید طول می کشید تا زن از جایگاه ونقش کانونیش تنزل پیدا می کرد و به وسیله‌ی نظام کاپیتالیسم و هژمونی رسانه‌یی سرمایه‌داری تبدیل به سوژه‌ای جنسی می شد. 
جنبش های فمینیستی در دنیا به منظور احقاق حقوق زنان به راه افتاد که بیشترآنها نتایج مثبتی در رسیدن زنان به حقوق اولیه‌ی خود بخصوص در غرب داشت، اما فمینیسم در شرق با مشكلاتی همچون محلی نبودن، صادراتی غرب، بیگانگی با فرهنگ های بومی و موقعیت زنان در كشورهای جهان سوم مواجه‌ شد. 
واقعیت این است که زخم های نامحسوس ولی عمیقی بر پیکره‌ی زن معاصر كورد نشسته است که درمانی جز آگاهی و اقدام برای تغییر ندارد. راه ما زنان كورد انفعال و در انتظار تغییر نشستن نیست، بلکه باید با عمل و اراده‌ی خود برای ایجاد تغییرات مثبت بکوشیم.  باید با نگاهی واقعگرایانه دردها راشناخت و درسایه‌ی آموزش همگانی به فکر درمان آنها بود. آسیب های اجتماعی زیادی جامعه‌ی ما را تهدید می کند و ما زنان کورد به عنوان بخشی از جامعه که بصورت مداوم تحت تبعیض های جنسیتی و نژادی هستیم از این آسیب ها در اماننیستیم. برای ایفای نقش مغفول مانده‌ی زنان باید به شناخت ریشه‌ی دردها و مشكلات و نیز یافتن راه حل های مناسب کمک کرد. دراین راه راسان تلاش می كند تا تاثیری هرچند اندک، اما سازنده داشته باشد.


روژیار
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷
سنندج



ایمیل راسان: rasangovar@gmail.com
خانه‌ی آنلاین راسان: https://rasanmagazine.blogspot.com

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

عصمت صوفیه‌: در داستان هایم در پی آزادی، انتخاب، فرار از قید و بند، و سرپیچی از تابوها هستم.

عصمت صو فیه‌ ، مدرس دانشگاه‌، نویسنده‌ و ناشر كورد ساكن نروژ است. جدید اً مجموعه  داستانی به‌ نام فرشتگان یك لنگه‌ پا از او به‌ چاپ رسیده‌ است. به‌ همین بهانه‌ با این زن موفق و اهل قلم گفتگویی داشتیم. پ ١. فرشته‌های یك لنگه‌ پا چندمین كتاب چاپ شده‌ی شماست؟ عصمت :    قبل از چاپ کتاب "فرشتگان یک ‌لنگه‌پا"، سه کتاب دیگر چاپ کرده ام. اولین کتابم با عنوان "در چشم طوفان" ترجمه مجموعه ای از اشعار شیرکو بیکه س به زبان نروژی در سال ٢٠١٣ است که جایزه ادبی اوردکناپن را در نروژ از آن خود کرد. کتاب دومم مجموعه داستانی است به نام "آسمان گره نمی خورد"، کتاب سوم با عنوان" گذار زنان از سایه به نور" ترجمه ای است از انگلیسی به فارسی از نویسنده‌ی فمینیست و محقق آماندا فورمن که نگاهی اجمالی، اما بسیار عمیق به تاریخ فرودستی و در عین حال نقش آفرینی زنان در طول تاریخ است. با این حساب کتاب فرشتگان یک لنگه پا چهارمین کتاب من است . پ ٢. در فرشتگان یك لنگه‌ پا داستان هفت زن كورد را به‌ تصویر كشیده‌اید. چگونه‌ این هفت زن را برگزیدید؟ عصمت:    هیچگاه به هنر ...

حسرت های مادر بزرگ\ مرجان نقیه

من در اين عكس كلاس پنجم دبستانم. همان روزهايي كه هنوز براي دو اسمه نماندنم هر روز تلاش مي كردم و مي خواستم به هر قيمت شده، تنها نامي كه در شناسنامه ام هست را صدايم كنند نه نامي كه مادربزرگم آرزو داشت لااقل بتواند روي يكي از دختركانش بگذارد !  ‎ مادربزرگم نتوانسته بود كه أسامي ايي كه شوهرش هميشه در بازگشت از اداره سجلي با لبخند پيروزمندانه به رخش كشانده بود و انتخابي از شاهنامه بود را به اسامي  دلخواه مذهبي و ساده خودش تغيير دهد . (علي) دلخواه مادربزرگ ( ايرج) ثبت شد. (محبوبه) كه مورد علاقه اش بود (منيژه) ثبت شد، و ... ‎ بله مي گفتم كه من اينجا من در اين عكس كلاس پنجم دبستان هستم وپنج سال بود كه فهميده بودم مادرم سعي دارد با وانمود كردن اينكه نام من (محبوبه) است برحسرتي از حسرت هاي دل مادرش مرهمي گذارد! من اينجا در اين عكس دقيق اً نوروزي را به ياد دارم كه من بلاخره با نام درون شناسنامه ام (مرجان) صدا زده مي شدم ! حالا مادربزرگ مرا به نام خودم صدا مي زد و من براي حسرت او متاسفم !  به همه گفته بودم :حاضرم اين اسم داري (ه) آخر كه از آن بيزارم را تنها مادربزرگ اجازه...

بازتولید تبعیض و سرکوب در یك جنبش ضد تبعیض\ رویا طلوعی

جنبش زنان در كل جهان با اعتراض به‌ تبعیض جنسیتی شكل گرفته‌ است. اگرچه‌ زنان به‌ طور فعال درسایر جنبش ها مانند جنبش های ملی و جنبش ضد برده‌داری، علیه‌ انواع دیگر تبعیض مشاركت فعال داشتند، اما دیر یا زود دریافتند كه‌ در بطن جنبش های ضد تبعیض، خود زنان به‌ خاطر جنسیتشان با تبعیض جنسیتی مواجه‌ اند. اگرچه‌ مبارزه‌ی زنان علیه تبعیض جنسیتی مبارزه‌ای طولانی و نسبتا پرثمر بوده‌ است، اما دیری نپایید كه‌ فمینیسم سیاه وجود تبعیض در این جنبش ضد تبعیض را به‌ چالش كشید.  طرح تئوری اینترسکشنالیستی گشایش دربی بود برای شنیدن صدای زنان بی صدا یا کم صدا در میان غریو صدای زنان فمینیست غالب. این فمینیسم غالب در غرب می تواند فمینیست سفیدپوست غیر فقیر باشد. در كل جھان نیز می تواند   فمینیسم زنان کشورھای قدرتمند مثل کشورھای غربی باشد . لیكن برای ما در مقیاس کوچک تر و محلی تر، فمینیست غالب می تواند فمینیسم ایرانی مرکز محور باشد کە گاھاً بجای ھم دلی، عملا در تقابل با فمینیسم ملیت ھای ساکن ایران قرار می گیرد. این تقابل را می توان ھم از جنبەھای کلان و ھم از جنبەھای جزئی مورد بررسی قرار داد . در وا...