رد شدن به محتوای اصلی

دیسان ڕاسان



دوای سیانزه‌ ساڵ له‌ چاپی یه‌كه‌م ژماره‌ی ڕاسان له‌ مانگی گوڵانی ساڵی ١٣٨٤ی هه‌تاویدا له‌ شاری سنه‌ و ناوچه‌ كورده‌وارییه‌كان، راسان دیسان پێ ده‌نێته‌وه‌ پانتای كه‌لتووری و چاپه‌مه‌نییه‌كانی رۆژهه‌ڵاتی كوردستان، به‌ڵام ئه‌مجاره‌ به‌ شێوه‌ی ئانڵاین. به‌ هۆی ده‌ستپێڕاگه‌یشتنی ژماره‌یه‌كی زۆر له‌ هاووڵاتیانی رۆژهه‌ڵاتی كوردستان به‌ ئینته‌رنێت‌، پێمان وایه‌ ڕاسانی ئانڵاین ده‌توانێ خوێنه‌ره‌كانی خۆی بدۆزێته‌وه‌ و بگاته‌ به‌رده‌ستیان. له‌دایك بوونه‌وه‌ی ڕاسان له‌ مانگی گوڵانی ٢٧١٨ی كوردی، ١٣٩٧ی هه‌تاوی، و ٢٠١٨ی زایینیدا به‌ مه‌به‌ستی تایبه‌تمه‌ند بوونی گۆڤارێك به‌ ژنانی كوردی رۆژهه‌ڵاتی كوردستانه‌ تا له‌وێدا گشت ژنان به‌ بێ دڵه‌راوكێ له‌ سانسۆڕ و قه‌زاوه‌تگه‌لی پانتای رۆشنبیریی نێرسالار، بنووسن و بیرو بۆچوونه‌كانیان ده‌ربڕن. له‌ڕاستیدا ئه‌مه‌ هه‌رله‌ بنه‌ماوه‌ هۆكاری چاپ و بڵاوكردنه‌وه‌ی ڕاسان له‌ ساڵی ١٣٨٤دا بوو. 

ڕاسان هه‌ر گۆڤارێكی تایبه‌ت به‌ چینێكی دیاریکراوی رۆشنبیریی (ئینته‌لیجێنسیا(intelligentsia  و تاكی رۆشنبیر( ئینتێلێكچواڵ intellectual) نیه‌ تا ته‌نیا پڕ بێت له‌ وتاری زانستی له‌ ئاستێكی به‌ره‌وسه‌رتر له‌ تێگه‌یشتنی ژنانی ئاسایی كۆمه‌ڵگا.  ئێمه‌ له‌سه‌ر ئه‌و بڕوایه‌ین كه‌ چیرۆكه‌كانی ژنانی ئاسایی كۆمه‌ڵگا زۆر زۆر به‌ نرخن و ڕاستی چیرۆكه‌كانی ئه‌وانه‌ كه‌ پشتڕاستكه‌ره‌وه‌ یا ره‌دكه‌ره‌وه‌ی تیۆرییه‌ زانستی و رۆشنبیرییەکانە. جگه‌ له‌وه‌ش زۆربه‌ی هه‌ره‌ زۆری ئه‌و تیۆریانه‌ش رۆژئاوایین و رۆشنبیری خۆمان خاوه‌ن به‌رهه‌مێك له‌و باره‌وه‌ نین و هه‌ر لاسایی كه‌ره‌وه‌ن. هه‌ربۆیه‌ ڕاسان تریبوونێك ده‌بێ‌ بۆ گشت ژنانی كۆمه‌ڵگا به‌ بێ جیاوازی و به‌ بێ هه‌ڵسه‌نگاندنی ئاستی خوێنده‌واری و رۆشنبیری. 

ئێمه‌ پێ ناخه‌ینه‌ جێ پێی‌ فه‌زای رۆشنبیری پیاوسالار تا به‌ چاوێكی خۆبه‌زلزانانه‌ قه‌ڵه‌می ژنان له‌ ڕوانگه‌ی خۆمانه‌وه‌ هه‌ڵسه‌نگێنین و وتار و چیرۆكه‌كانی ژنان به‌ لزگەی ئاست نزمی ره‌ت كه‌ینه‌وه‌و چاپیان نه‌كه‌ین، بەو هیوایە کە به‌شكم دنیای پیاوسالاری رۆشنبیریی كوردی چه‌پڵه‌مان بۆ لێبدات، پشت چاوێك ناسك كاته‌وه‌ و خۆبەزلزانانە‌ پێمان بڵێت "ژنانیش خه‌ریكن و هه‌وڵ ده‌ده‌ن به‌ ئاستی 'ئێمه'‌ بگه‌ن!". نه‌خێر، ئاستی 'ئێوه'‌ ستانداردی ئێمه‌ نییە‌. له‌ڕاستیدا، دنیای پیاوسالاری رۆشنبیری و فه‌رهه‌نگی كوردی هه‌ر وه‌ك پانتای پیاوسالاری سیاسیمان پڕه‌ له‌ هه‌ڵه‌ و ناكامی. ئێمه‌ نامانه‌وێ وشیارانه‌ دووپات كه‌ره‌وه‌ی ئه‌و هه‌ڵانه‌ بین. دیاره‌ ئه‌م دێڕانه‌ واتای ئه‌وه‌ نییە‌ كه‌ پیاوان ناتوانن له‌ ڕاساندا بنووسن. به‌ پێچه‌وانه‌وه‌ پیاوانیش ده‌توانن وتاره‌كانیان له‌سه‌ر ره‌خنه‌ زانستییەکان له‌ سیسته‌می نێرسالار له‌ سۆنگه‌ی‌ جیاوه‌زه‌وه،‌ بۆ ڕاسان بنێرن. بێگومان ده‌نگی ئازای پیاوانی ڕه‌خنه‌گه‌ری پێوره‌كان و به‌هاكانی سیسته‌می نێرسالار ده‌توانێ یارمه‌تیده‌رێكی گه‌وره‌ی بزاڤی یه‌كسانیخوازی جینسییه‌تی بێت. 

به‌ گشتی، ڕاسان له‌سه‌ر ئه‌و بڕوایه‌یه‌ كه‌ هه‌ر ژنێك به‌ بێ چاوه‌ڕوانی پاداش ده‌توانێ یارمه‌تیده‌ری ژنێكی تر بێت. ئه‌و ژنه‌ی تریش دیسان به‌ هه‌مان شێوه‌ یارمه‌تیده‌ری ژنێكی تر. رۆژێك هه‌مان ژنانی یارمه‌تیدراو خۆیان یارمه‌تیده‌ری یارمه‌تیده‌ران ده‌بن. به‌و شێوازه‌‌یه‌ كه‌ ده‌توانین خۆمان ژنان هه‌وڵ بده‌ین به‌ بێ منه‌ت، یه‌كتر به‌توانا و په‌روه‌رده‌ كه‌‌ین. ژنی به‌توانا، كۆمه‌ڵگایه‌ك و دوایه‌ش نه‌ته‌وه‌یه‌ك و ته‌نانه‌ت جیهانێكیش به‌توانا ده‌كات. له‌ رێگای توانمه‌ندیدا پێویستمان به‌ هزرو عه‌قڵی خۆ-ڕێبه‌ره‌ تا له‌ سێبه‌ری نێرسالاری رزگارمان كات. بێگومان نێرسالاری نه‌ك ته‌نیا له‌ مێشكی پیاوان، به‌ڵكوو له‌ مێشكی ژنانی په‌روه‌ده‌كراوی كۆمه‌ڵگای نێرسالاریشدا قه‌تیس بووە‌و كار و كاتی پێویسته‌ تا ئه‌و رسووبانه‌ له‌ مێشكی تاك به‌ تاكی كۆمه‌ڵگامان بشۆردرێته‌وه‌. حاشا هە‌ڵنه‌گره‌ له‌م رێگادا هه‌ڵه‌ش ده‌بێت، به‌ڵام گرینگ ناسینی هه‌ڵه‌كان، ئه‌زموون وه‌رگرتن و دووپات نه‌كردنه‌وه‌ی هه‌ڵه‌كانه‌.

دوا وته‌، ڕاسان هه‌روه‌ك جاران به‌ دوو زمانی كوردی و فارسی چاپ ده‌كرێت و له‌ داهاتووشدا به‌ پێی پێویست زمانی ئینگلیسیشی پێ زیاد ده‌كرێت. هه‌روه‌ها له‌ سه‌ره‌وه‌ ئاماژه‌ی پێدرا، راسان تریبوونی گشت ژنان و گشت جنسییه‌تاكانی خوازیاری یه‌كسانی جنسییه‌تییه‌.‌ جا بۆیه‌ داوا له‌ گشت یه‌كسانیخوازانی جنسییه‌تی و به‌تایبه‌ت له‌ ژنانی كۆمه‌ڵگا ده‌كه‌ین كه‌ وتاره‌كان و چیرۆكه‌كانی خۆتانمان بۆ بنێرن، چ ده‌قی تێزی زانكۆتان بێت، چ وتاری فه‌رهه‌نگی، كۆمه‌ڵایه‌تی، ئابووری و سیاسی، چ چیرۆكی ژیانی پڕ له‌ ئه‌زموونتان. چیرۆكه‌كانتان، شرۆڤه‌ و ته‌حلیلتان له‌ هه‌رشتێك كه‌ بۆتان گرینگه‌ و دڵتان ده‌خوازێ له‌سه‌ری بنووسن، هه‌مووی لای ڕاسان گرینگن. وه‌رن با له‌ قه‌زاوه‌تی ئه‌و‌انی دیكه‌ له‌سه‌ر وتاره‌كان و نووسینه‌كانمان شه‌رم نه‌كه‌ین و نه‌ترسین و به‌و بۆنه‌وه‌ خۆمان سانسۆر نه‌كه‌ین. هه‌ر نووسه‌رێكی سه‌ركه‌وتوو رۆژێك تازه‌كار بوه‌ و له‌ جێگایه‌كه‌وه‌ ده‌ستی پێكردوه‌، درێژه‌ی پێداوه‌و ئه‌زموونی زیاترو زیاتر بوه‌. گرینگ ئازایه‌تی نووسین و ڕاده‌ربڕینه‌. ئازادی ده‌ربڕینی بیروڕا مافی سه‌ره‌كی و بێ ئه‌ملاولای گشتمانه‌.

رۆیا و رۆژیار

ئیمه‌لی ڕاسان: rasangovar@gmail.com
خانووی ئانڵاینی ڕاسان: https://rasanmagazine.blogspot.com

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

عصمت صوفیه‌: در داستان هایم در پی آزادی، انتخاب، فرار از قید و بند، و سرپیچی از تابوها هستم.

عصمت صو فیه‌ ، مدرس دانشگاه‌، نویسنده‌ و ناشر كورد ساكن نروژ است. جدید اً مجموعه  داستانی به‌ نام فرشتگان یك لنگه‌ پا از او به‌ چاپ رسیده‌ است. به‌ همین بهانه‌ با این زن موفق و اهل قلم گفتگویی داشتیم. پ ١. فرشته‌های یك لنگه‌ پا چندمین كتاب چاپ شده‌ی شماست؟ عصمت :    قبل از چاپ کتاب "فرشتگان یک ‌لنگه‌پا"، سه کتاب دیگر چاپ کرده ام. اولین کتابم با عنوان "در چشم طوفان" ترجمه مجموعه ای از اشعار شیرکو بیکه س به زبان نروژی در سال ٢٠١٣ است که جایزه ادبی اوردکناپن را در نروژ از آن خود کرد. کتاب دومم مجموعه داستانی است به نام "آسمان گره نمی خورد"، کتاب سوم با عنوان" گذار زنان از سایه به نور" ترجمه ای است از انگلیسی به فارسی از نویسنده‌ی فمینیست و محقق آماندا فورمن که نگاهی اجمالی، اما بسیار عمیق به تاریخ فرودستی و در عین حال نقش آفرینی زنان در طول تاریخ است. با این حساب کتاب فرشتگان یک لنگه پا چهارمین کتاب من است . پ ٢. در فرشتگان یك لنگه‌ پا داستان هفت زن كورد را به‌ تصویر كشیده‌اید. چگونه‌ این هفت زن را برگزیدید؟ عصمت:    هیچگاه به هنر ...

حسرت های مادر بزرگ\ مرجان نقیه

من در اين عكس كلاس پنجم دبستانم. همان روزهايي كه هنوز براي دو اسمه نماندنم هر روز تلاش مي كردم و مي خواستم به هر قيمت شده، تنها نامي كه در شناسنامه ام هست را صدايم كنند نه نامي كه مادربزرگم آرزو داشت لااقل بتواند روي يكي از دختركانش بگذارد !  ‎ مادربزرگم نتوانسته بود كه أسامي ايي كه شوهرش هميشه در بازگشت از اداره سجلي با لبخند پيروزمندانه به رخش كشانده بود و انتخابي از شاهنامه بود را به اسامي  دلخواه مذهبي و ساده خودش تغيير دهد . (علي) دلخواه مادربزرگ ( ايرج) ثبت شد. (محبوبه) كه مورد علاقه اش بود (منيژه) ثبت شد، و ... ‎ بله مي گفتم كه من اينجا من در اين عكس كلاس پنجم دبستان هستم وپنج سال بود كه فهميده بودم مادرم سعي دارد با وانمود كردن اينكه نام من (محبوبه) است برحسرتي از حسرت هاي دل مادرش مرهمي گذارد! من اينجا در اين عكس دقيق اً نوروزي را به ياد دارم كه من بلاخره با نام درون شناسنامه ام (مرجان) صدا زده مي شدم ! حالا مادربزرگ مرا به نام خودم صدا مي زد و من براي حسرت او متاسفم !  به همه گفته بودم :حاضرم اين اسم داري (ه) آخر كه از آن بيزارم را تنها مادربزرگ اجازه...

بازتولید تبعیض و سرکوب در یك جنبش ضد تبعیض\ رویا طلوعی

جنبش زنان در كل جهان با اعتراض به‌ تبعیض جنسیتی شكل گرفته‌ است. اگرچه‌ زنان به‌ طور فعال درسایر جنبش ها مانند جنبش های ملی و جنبش ضد برده‌داری، علیه‌ انواع دیگر تبعیض مشاركت فعال داشتند، اما دیر یا زود دریافتند كه‌ در بطن جنبش های ضد تبعیض، خود زنان به‌ خاطر جنسیتشان با تبعیض جنسیتی مواجه‌ اند. اگرچه‌ مبارزه‌ی زنان علیه تبعیض جنسیتی مبارزه‌ای طولانی و نسبتا پرثمر بوده‌ است، اما دیری نپایید كه‌ فمینیسم سیاه وجود تبعیض در این جنبش ضد تبعیض را به‌ چالش كشید.  طرح تئوری اینترسکشنالیستی گشایش دربی بود برای شنیدن صدای زنان بی صدا یا کم صدا در میان غریو صدای زنان فمینیست غالب. این فمینیسم غالب در غرب می تواند فمینیست سفیدپوست غیر فقیر باشد. در كل جھان نیز می تواند   فمینیسم زنان کشورھای قدرتمند مثل کشورھای غربی باشد . لیكن برای ما در مقیاس کوچک تر و محلی تر، فمینیست غالب می تواند فمینیسم ایرانی مرکز محور باشد کە گاھاً بجای ھم دلی، عملا در تقابل با فمینیسم ملیت ھای ساکن ایران قرار می گیرد. این تقابل را می توان ھم از جنبەھای کلان و ھم از جنبەھای جزئی مورد بررسی قرار داد . در وا...